Followers

9 October 2014

10 Perkara Tidak Patut Dilakukan oleh Penduduk Kolej / Asrama / Mahallah

Credit picture : Haneesah Ghazali

10 PERKARA TIDAK PATUT DILAKUKAN OLEH PELAJAR YANG TINGGAL DI KOLEJ

Kita tahu mana-mana universiti ada menyediakan kemudahan kolej bagi pelajar-pelajar baik lelaki atau perempuan. Namun kebanyakan pelajar tidak begitu menghargai kemudahan ini lebih-lebih lagi dalam soal penggunaan tandas/bilik air di kolej. 
Jom kita lihat apa 10 perkara - bagi pelajar-pelajar untuk JANGAN BUAT!!

1) JANGAN meninggalkan bekas/pinggan/mangkuk kamu di sinki, Lebih-lebih lagi siap dengan sisa makanan atau takungan air. Ini boleh mendatangkan bau yang tidak menyenangkan bagi pengguna sinki yg lain terutama ketika mereka menggunakan sinki utk memberus gigi.

2) JANGAN buat tempat membasuh baju seperti kamu yang punya. Konon mahu membasuh baju, di 'book' nye ruang mencuci dengan menyusun kesemua baldi yang ada, botol sabun size XXXL dan 3 gunung timbunan baju, sedangkan bukan mahu membasuh waktu itu juga,siap masuk bilik semula sambung layan movie.ish ish ish jgn buat ye!

3) JANGAN calit tahi hidung di dinding ketika anda sedang membuang air besar atau sedang mandi. Jangan terkejut memang ada yang buat! Agaknya bosan tak tahu nak buat apa ketika membuang, jd aktiviti korek hidung di jalankan. Tak salah pun, malah membersihkan hidung itu kan bagus, membantu bulu hidung menapis kotoran spt debu atau kuman dengan lebih 'effecient' . Tapi jangan la sibuk calit kat dinding, tak baik potong mood org lain masa tgh buang air ternampak calitan tahi hidung kamu!

4) JANGAN menggunakan bilik air atau tandas terlalu lama. Lebih-lebih lagi ketika kamu tiada kelas pun waktu itu, tapi mandi macam nak pergi kelas 3 hari dan tak balik-balik kolej lagi, atau buang air sambil cari ilham cipta lagu baru. Kesian orang lain yang nak pergi kelas, masa habis menunggu bilik air/tandas kesukaan digunakan oleh kamu terlalu lama!

5) JANGAN meninggalkan pakaian kamu di dalam tandas/bilik air. Kamu telah mengambil ruang org lain untuk menyangkut towel dan pakaian mereka. Juga mengganggu pandangan mata melihat hiasan yang tak berapa kreatif tu.don't don't don't!

6) JANGAN meninggalkan gulungan pad (bg pelajar wanita) di dalam tandas/bilik air. Semua penghuni kolej berhak mendapat persekitaran tandas/bilik air yang bersih.Angkat dan buang di tempat yang betul > Sanitary Bin

7) JANGAN meninggalkan sisa muntah atau kahak kamu di dalam sinki. Bertanggungjawab lah dengan apa yang lakukan. Pandai muntah, pandai la bersihkan semula!

8) JANGAN biarkan dinding bilik air dipenuhi dengan percikan buih-buih dari sabun mandi atau shampoo kamu. Siram lah dengan air sebelum kamu keluar meninggalkan bilik air apabila kamu sudah selesai mandi. Check keadaan sekeliling, pastikan kamu meninggalkan bilik air dalam keadaan yang 'CLEAN' sepertimana yg kamu juga inginkan ketika mahu menggunakannya.

9) Apabila menggunakan ruang ampaian baju, JANGAN pandai-pandai mengalihkan baju/pakaian orang lain demi menggunakan ruang tersebut untuk menyangkut baju sendiri. Orang lain pun nak keringkan baju jugak!

10) Apa pun kemudahan yang telah disediakan oleh pihak kolej, JANGAN buat mcm semua kamu yang punya. Hormati penghuni lain sebab bukan kamu sorang je yang bayar yuran kolej, ingat ye!

Semua jenis-jenis orang yang buat perkara di atas,
Rasa macam semua dah jumpa.
Jangan buat ye adik-adik :)

Sekian,
Pesanan Khidmat Masyarakat Ini dikongsi bersama oleh,
Bekas Penghuni Blok G Mahallah Asiah, UIAM.



♥ Jazakallahukhairan Kathira ♥

6 comments:

  1. no 1 selalu jumpe dkt tempat sy nih.. yg no 3 tu selalu jumpe masa di asrama sekolah dulu.. geli.. yaks! huhuhuhu

    ReplyDelete
  2. wah, ni lebih banyak dalam bilik air je ni... tapi memang betul pun.. geram bila ada yang berlama-lama dalam bilik air...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nadia alhamdulillah. Bilik air cukup.
      Tapi toilet tu pernah la nak terbuang semua takde.
      Terus lari level bawah. hahaha.

      Delete
  3. 2,4 dengan 9 tu banyak terjadi masa sekolah asrama dulu.
    geram betul, menyusahkan orang je -.-"

    ReplyDelete

Disclaimer #1

Sebarang penulisan di nadiasyakila,blogspot.com adalah perkongsian dan pendapat peribadi. Tiada kaitan dengan mana2 pihak samada hidup atau mati. Elakkan mengulang cetak / salin sesuka hati, untuk perkongsian ilmiah dibenarkan.

Disclaimer #2

Segala penerangan/penulisan/testimoni tentang produk yg dikongsi dilaman ini bukan bertujuan utk merawat, mencegah, mendiagnose apa jua penyakit. Pembaca digalakkan mendapat nasihat dari pakar kesihatan bertauliah.

Nadia Syakila Copyright © 2015 Designed by MaiGraphikDesign